Müşterilerin yoğun şikâyeti üzerine harekete geçen Ticaret Bakanlığı restoran ve kafelerde uzun süredir uygulanan otomatik servis ücretine son verdi. Artık vatandaşlardan sipariş dışında ekstra ücret alınamayacak. Düzenleme müşteriler tarafından olumlu karşılanırken, garson ve komiler gelirleri düşeceği için endişe duyuyor. Bu durumun maaşlarından ayda 8 ile 10 bin TL arasında bir gelir kaybına neden olacağını söylüyor.
KARAR GARSONLARI DOĞRUDAN ETKİLEYECEK
Yeni karara göre, müşteriler artık sadece yedikleri ve içtikleri ürünlerin ücretini ödeyecek. Bu durum tüketici tarafında olumlu karşılandı. Ancak çalışanlar için durum oldukça farklı. Özellikle pandemi sonrası servis ücretleri, birçok işletmede garsonların maaşını dengeleyen bir sistem haline gelmişti. Şimdi bu ücretin kaldırılması, ciddi bir gelir boşluğu yaratıyor.
Hizmet sektöründe çalışan birçok garson, zamanla bu gelire göre yaşam düzeni kurdu. Ayda 50 bin liraya kadar çıkan toplam kazançlarının 8 ila 10 bin liralık kısmı doğrudan servis ücretinden geliyordu. Dolayısıyla kararın ardından bu miktarın ortadan kalkması, birçok çalışanı zor durumda bırakacak.
'MÜŞTERİ MEMNUN AMA BİZ GEÇİNEMEYİZ'
Servis ücretinin kaldırılmasını destekleyen müşteriler için hesaplar daha sade ve şeffaf hale geliyor. Ancak çalışanlar, 'Madem servis ücreti kaldırılıyor, o zaman maaşlarımız da düşmesin' çağrısıyla sürece tepki gösterdi. Bu talep, sektörde karşılık buldu. Türkiye'de hizmet sektörü milyonlarca kişiyi istihdam ediyor ve garsonluk bu alandaki en yoğun meslek gruplarından biri.
İŞLETMELER DE ETKİLENECEK
Servis bedeli sadece çalışanlara değil, işletmelere de kaynak sağlıyordu. Bazı kafeler ve restoranlar bu kalemi temizlik ürünleri, personel kıyafetleri, eğitimler ve masa düzeni gibi giderlerde kullanıyordu. Dolayısıyla düzenleme, işletmelerin gider kalemlerinde de yeni bir hesap yapmasını gerektirecek.

'BİR ÇAYLA SAATLERCE OTURAN VAR'
Küçük işletmeler, aynı zamanda masa işgali sorunuyla karşı karşıya kalacak. İstanbul Beylikdüzü'nde bir kahve zincirini işleten Serkan Kuloğlu, yaşadıkları sorunu şöyle anlattı:
'Yasak elbette tüketici lehine bir adım. Ancak bizim gibi küçük işletmeler için asıl problem, çoğu zaman 'masa işgali' yaşanması. Müşterilerimizin çoğu saygılı davransa da, tek bir çay veya kahve siparişiyle saatlerce masa kapatan, hatta dışarıdan getirdikleri yiyecek içecekleri tüketen kişiler oluyor. Bu durumda döngü yavaşlıyor, yeni gelen müşterilerimize yer bulamıyoruz ve iş kaybı yaşıyoruz. Servis ücreti, bir nevi böyle potansiyel kayıplara karşı bir emniyet supabı olarak görülüyordu. Şimdi bu kaldırıldığına göre, bizim gibi işletmelerin nasıl bir çözüm bulacağı belirsiz.'




