Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Müzik Bölümü’nün özel yetenek sınavına giren görme engelli öğrenci Adil Ahmet Kavrama, sınav sırasında erişilebilir materyal sağlanmadığı için başarısız sayıldı. 9. Köy Haber’den Ali Dinç’in haberine göre, Kavrama sınav öncesinde Braille alfabe ile nota okuma talebini üniversiteye iletti ancak sınav günü bu talep karşılanmadı.

Üç aşamadan oluşan sınavda yer alan nota okuma ve deşifre solfej bölümleri, toplam puanın yüzde 80’ini oluşturuyordu. Bu bölümlerde kendisine Braille nota verilmediği için performans sergileyemeyen Kavrama, sadece 22 puan alabildi.

“Braille ekranımı getirseydim eser okuyabilirdim”

Kavrama, sınav öncesinde üniversitenin gerekli hazırlıkları yapacağını düşündüğünü ancak sınav günü büyük bir hayal kırıklığı yaşadığını anlattı. “Braille ekran, bilgisayara bağlanan ve görsel içerikleri Braille alfabesiyle sunan bir cihazdır. Eğer bana söylenseydi kendi cihazımı getirir, eserleri okuyabilirdim. Ancak sınavda bana sadece ‘keşke getirseydiniz’ denildi,” dedi.

Kavrama, sınav sonuçlarının da erişilebilir biçimde paylaşılmadığını belirtti: “Sonuçlar fotoğraf olarak yayınlandı, bu yüzden ekran okuyucumla göremedim. Anneme okuttum. Sınavın yüzde 80’ine erişemediğim bir ortamda başarısız sayılmak beni çok üzdü.”

Osmaniye’de 22 puan, İskenderun’da birincilik

Osmaniye’deki olumsuz deneyimden sonra İskenderun Teknik Üniversitesi Konservatuvarı sınavına katılan Kavrama, bu kez erişilebilir bir ortamda sınava girdi. “İskenderun’daki sınav kalabalıktı ama hiçbir engelle karşılaşmadım. Orayı birincilikle kazandım ve kaydımı yaptırdım,” ifadelerini kullandı.

Kavrama, Osmaniye’deki sınav sonucuna itiraz etmesine rağmen olumsuz yanıt aldığını söyledi. “Benim beklentim, görme engelliler için yasal olarak tanınan hakların değerlendirme sistemine yansıtılmasıydı,” diye konuştu.

“Hazırlık yapılmalıydı”

Özel yetenek sınavlarında engelli adaylar için gerekli düzenlemelerin önceden yapılması gerektiğini vurgulayan Kavrama, “Eğer sınavda solfej ve bona yapılacaksa, Braille materyaller hazırlanmalıydı. Ya da en azından alternatif bir yöntem sunulabilirdi. Ben buna da hazırdım ama bana hiçbir seçenek verilmedi,” diyerek tepki gösterdi.

Kırıkhan’ın Su Sorunu Tarihe Karışıyor, HBB’den Dev İçme Suyu Projesi
Kırıkhan’ın Su Sorunu Tarihe Karışıyor, HBB’den Dev İçme Suyu Projesi
İçeriği Görüntüle

Eğitimde erişilebilirlik eksikliğinin yarattığı eşitsizliği gözler önüne seren olayda, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi yetkilileri ise konuyla ilgili açıklama yapmayı reddetti.

Kaynak: 9.KÖY HABER-ALİ DİNÇ